Tuesday, February 1, 2011

hambaMu yang lalai...

Tatkala telingaku digegarkan
Dengan tanda2 akhir zaman
Yang telah berlaku,
Saat itulah seluruh tubuhku menggeletar,
Dari setiap urat2 yang halus,
Bagaikan ingin rebah,
Maka setiap saat yang ku lalui,
Aku terasa bagaikan tidak cukup,
Untukku menebus segala dosa2ku,
Kalaupun ibadah yang ku lakukan
setinggi gunung,
Aku tahu,
Itu pasti tidak mampu,
Mencapai dosa setinggi langit...

Namun,
sungguh manusia itu sangat menghairankan,
Andai dirinya dilalaikan dengan nikmat yang sedikit,
Terus dirinya hanyut dibuai binasanya dunia...

Aduh,
sungguh aku lah manusia,
aku hanyalah manusia biasa,
Yang kala ku ingat,
Yang kala ku lupa,
Perlukah ini berulang2,
Hingga hujung nafasku?
Sedangkan bila nafas ini terhenti,
Aku sendiri tidak tahu,
Dan seandainya saat nafasku terputus,
Tika aku sedang lalai,
bagaimana??

Astaghfirullahalazim...

YA ALLAH,
YA RAHMAN,
YA RAHIM,
Sesungguhnya hambaMu ini memohon perlindungan dariMu YA ALLAH,
Yang Maha melindung,
Kau tetapkanlah aku dalam agamaMu,
Matikanlah aku dalam Islam,
Matikanlah aku dalam taqwa,
Matikanlah aku dalam Iman...
Amin...

1 comment: